• zeydiclinic@gmail.com
  • 02632224706 - 09351042605 - 09337003839

آیا کشیدن دندان عقل درد دارد؟

کشیدن دندان عقل نهفته, کشیدن دندان عقل پایین, کشیدن دندان عقل بالا از جمله خدمات دندانپزشکی هستند که افراد برای دریافت آن ها پا به کلینیک های دندانپزشکی می گذارند. درد همیشه احساسی آزار دهنده می باشد و  درد دندان بدون اغراق بالاترین سطح آزار را دارد. کشیدن دندان عقل یکی از موقعیت هایی است که برای افراد استرس زا بوده و همیشه افراد این سوال را مطرح می کنند که آیا کشیدن دندان عقل درد دارد و اگر درد دارد, درد دندان عقل چند روز طول می کشد؟ بسیاری از افراد این استرس را به این دلیل دارند که رویداد های این فرایند درمانی بی خبرند. اما درصورتی که درمان این مشکل را به یک کادر کاربلد بسپارید می توانید به نتیجه خوب ایمان داشته باشید. در این مطلب هرآنچه درباره کشیدن دندان عقل باید بدانید را خدمت شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

کشیدن دندان عقل و تفاوت آن با کشیدن سایر دندان ها

در عمل های جراحی سایر دندانها شاهد این هستیم که دندان رشد خود را کامل کرده است. اما در کشیدن دندان عقل ممکن است جراح کمی بافت لثه را شکاف دهد. این کار به منظور داشتن دسترسی کامل به دندان عقل انجام می شود. اما این را بدانید که هیچ وقت این کار بدون اعمال بی حسی انجام نمی شود. شاید تنها در این وضعیت کمی فشار حس کنید. در مسیر رشد ممکن است دندان عقل کمی کج شود. به همین دلیل جراح ابتدا دندان را به قطعات مختلف تقسیم می کند و سپس هریک را جداگانه خارج می کند. اینکه دندان عقل کامل بیرون کشیده نشود یک روش کاملا ایمن می باشد. در ادامه به سوال “ درد کشیدن دندان عقل چند روز طول می کشد ” خواهیم پرداخت.

درد دندان عقل چقدر طول می کشد؟

بعد اینکه دندان عقل خود را بکشید تقریبا بین 7 تا 10 روز طول می کشد که کامل جای جراحی ریکاوری شود و به حالت اول بازگردد. طبیعی است که بدلیل ایجاد جراحت درد محدودی به سراغ شما بیاید. اما به طور معمول کشیدن دندان عقل بیشتر از 3 یا 4 روز طول نمی کشد. روز سوم که فرابرسد تقریبا اثری از درد نمانده است. اما درصورتی که شاهد عفونت باشید و یا حفره خشک شود ممکن است این درد تا 14 روز هم ادامه پیدا کند. درصورتی که هرگونه علائم مربوط به خشکی حفره تجربه می کنید باید  به دندانپزشکی مراجعه کنید. در غیر این صورت درد ناشی از این عارضه چه بسا از دو هفته هم بیشتر ادامه پیدا کند.

درد دندان عقل و تسکین آن

اولین گزینه برای افراد مختلف بعد از حس درد استفاده از دارو های مسکن بدون نسخه می باشد. درباره درد دندان عقل نیز این قاعده صادق می باشد. از مهم ترین این دارو ها می توان به ایبوپروفن و یا موترین اشاره کرد. التهاب به عنوان شایع ترین علامت بعد از کشیدن دندان درد است که با استفاده از دارو های مذکور تسکین می یابد. بهتر است به منظور کاهش سختی ها و عوارض بعد از کشیدن دندان عقل موارد زیر را در دستور کار قرار دهید:
  • درست مطابق دستور متخصص سه تا چهار روز اول باید داروی ضد التهاب را مصرف کنید.
  • داروی آنتی بیوتیک را درست مطابق دستور پزشک از همان ابتدا مصرف کنید تا نسخه کامل شود.
  • استفاده از کمپرس سرد را فراموش نکنید و هر 20 دقیقه یکبار از آن استفاده کنید.
  • شستن حفره هان با استفاده از آب نمک گرم به کاهش علائم آزار دهنده کمک می کند.
اگر نکات فوق را در دستور کار قرار دهید علائم آزار دهنده کمتر شما را آزار خواهند داد. اما بازهم اگر علائم آزار دهنده شدیدا شما را رنجاندند در سریع ترین زمان با دندانپزشک فوق تماس بگیرید.

دندان عقل چیست؟

حال نوبت به این می رسد که توضیح بدهیم اصلا دندان عقل چیست؟ این دندان ها سومین گروه دندان های آسیاب دائمی را تشکیل می دهند. دسته های اول و دوم این دندان ها معمولا در سال ششم و دوازدهم زندگی افراد رشد می کنند. از 12 دندان آسیاب که در حفره دهانی ما رشد می کنند 4 عدد از آن ها دندان عقل هستند. این دندان ها در سنین بزرگسالی زمان خود را نشان می دهند که دیگر دندان ها رشد خود را کامل کرده اند. از آنجایی که این دندان ها درست در زمانی که عاقل و بالغ از نظر فکری هستید رشد می کنند, به همین دلیل به این دندان ها دندان عقل گفته می شود. رشد این چهار دندان تا اواخر دهه 30 از زندگی افراد ممکن است ادامه پیدا کند. اما این غیر معمول نیست اگر در دوران نوجوانی نیز خروج و آشکار شدن این دندان ها دیده شود.

آیا دندان های عقل در هر فردی دیده می شود؟

تقریبا تمامی افراد از 4 دندان عقل برخوردار می باشند. اما در این باره می توان برخی افراد را مستثنی دانست. شاید از نظر وراثتی افراد از دندان های عقل کاملی برخوردار نباشند. ممکن است برخی افراد تنها از دو و یا سه دندان عقل برخوردار باشند. ممکن است تعداد دندان های عقل در فردی 4 عدد کامل نباشد.

سخن آخر

در این مطلب درباره درد کشیدن دندان عقل برای شما صحبت کردیم. درد دندان عقل بسیار آزار دهنده است و ممکن است به بخش های دیگر صورت هم سرایت کند. گاهی اوقات افراد با بروز درد در دندان عقل, در غدد لنفاوی ناحیه گلو و گردن و البته سر هم احساس درد می کنند. درباره تعداد دندان های عقل و نحوه رشد آن ها نیز توضیحات کاملی خدمت شما ارائه شد. مراجعه به موقع دندانپزشک بسیار دارای اهمیت است. همچنین بعد از عمل کشیدن دندان عقل هم درصورت بروز عفونت و سایر علائم آزاردهنده لازم است برای بررسی مشکل به دکتر مراجعه کنید تا درد و التهاب بیش تر از دو هفته شما را ازار ندهد. امیدواریم با خواندن این مطلب درباره دندان عقل و کشیدن آن هم اطلاعات کاملی را بدست آورده باشید. از اینکه ما را تا انتهای مطلب همراهی کردید از شما عزیزان ممنونیم.